Դիդակտիկ մաթեմատիկական խաղերի դերը նախադպրոցականների համար
«Առանց խաղի չկա և չի կարող լինել ամբողջական մտավոր զարգացում: Խաղը մի մեծ լուսավոր պատուհան է,
որի
միջոցով երեխայի հոգևոր աշխարհը կյանքը լցնում է պնդումների,
գաղափարների
հոսքով:
Խաղը կայծ
է`
հարցասիրության և հետաքրքրասիրության վառվող կրակ»:
Վ. Ա.
Սուխոմլինսկի
Խաղը երեխայի դաստիարակության և զարգացման միջոց
Երեխաները խաղի մեջ որևէ այլ նպատակ չեն
դնում, քան խաղալը: Խաղն աճող
մանկական օրգանիզմի պահանջմունքն է: Նախադպրոցական տարիքը ամենակարևոր շրջանն է անձի կայացման և զարգացման համար, որը կախված է երեխային շրջապատող միջավայրից՝ ընտանիք, պարտեզ, ընկերներ: Պետք է ստեղծել
այնպիսի միջավայր, որտեղ կզարգանան նախադպրոցականի դեռևս նոր ձեռք բերած անձնային հատկանիշները՝ ինքնուրույնություն, որն էլ պիտի հիմք հանդիսանա երեխայի «ես»-ի հետագա ամրացմանն ու կայունացմանը:Այս տարիքից պետք է ակտիվորեն
զարգացնել երեխայի համարձակ ստեղծականությունն ու երևակայությունն, ուշադրությունն ու տրամաբանությունը: Ընդհանրապես խաղը երեխայի կյանքում զարգացման գրավականն է և ինքնադրսևորման ու ճանաչման միջոց: Այս տարիքում
երեխաները հիմնականում ընկալում են զգայարանների միջոցով, ուստի կարելի կազմակերպել
այնպիսի խաղեր , որ լինեն տեսողական, զգայական,դիդակտիկ:
Չնայած համարվում է, որ խաղն երեխայի ինքնաճանաչման միջոցներից մեկն է, որին մանկավարժի միջամտությունը` վերահսկման տեսանկյունից, հարկավոր չէ, սակայն ընդունված է և չի բացառվում, որ մանկավարժը կարող է ուղղորդել և վերահսկել անգամ երեխայի խաղը` նրան սովորեցնելով ինչպես ճիշտ խաղալ,կամ խաղի միջոցով ձեռք բերել գիտելիքներ՝ դաստիարակելով խաղալու կարողությունը, օրինակ`տուն-տունիկ: Խաղը երեխայի զարգացման միջոցներից է: Նա խաղալով հասկանում է ինքն իրեն, ժանաչում է աշխարհը, գիտելիք է ձեռք բերում:
Չնայած համարվում է, որ խաղն երեխայի ինքնաճանաչման միջոցներից մեկն է, որին մանկավարժի միջամտությունը` վերահսկման տեսանկյունից, հարկավոր չէ, սակայն ընդունված է և չի բացառվում, որ մանկավարժը կարող է ուղղորդել և վերահսկել անգամ երեխայի խաղը` նրան սովորեցնելով ինչպես ճիշտ խաղալ,կամ խաղի միջոցով ձեռք բերել գիտելիքներ՝ դաստիարակելով խաղալու կարողությունը, օրինակ`տուն-տունիկ: Խաղը երեխայի զարգացման միջոցներից է: Նա խաղալով հասկանում է ինքն իրեն, ժանաչում է աշխարհը, գիտելիք է ձեռք բերում:
<<Խաղի միջոցով զարգանում է երեխայի ֆիզիկական ուժը, ամրանում են ձեռքերը, ճկուն է դառնում մարմինը, աչքը ավելի սուր, զարգանում է ըմբռնումը, հնարամտությունը, նախաձեռնությունը՚>> այսպես գրում էր ականավոր մանկավարժ Ն.Կ. Կրուպսկայան:
Շփվելով նախադպրոցական երեխաների
հետ, մենք մեր առջև դնում ենք այսպիսի մանկավարժական
խնդիրներ ՝ զարգացնել երեխաների.
·
հիշողությունը
·
ուշադրությունը
·
մտածողությունը
·
երևակայությունը
քանի, որ առանց այդ հատկանիշների անհավատալի է երեխային ամբողջովին զարգացնել:
Թվաբանական-բնագիտական դիդակտիկ
խաղերը բաժանվում են հետևյալ խմբերի՝
1.
Խաղեր թվերով
2. խաղեր ժամանակի վերաբերյալ
3. խաղեր տարածության մեջ կողմնորոշվելու
վերաբերյալ
4.խաղեր երկրաչափական պատկերներով
1 Խաղեր
թվերով
ա/Դոմինո խաղալով սովորում ենք թվերը
1.Թղթից պատրաստեք այսպիսի քարտեր՝
2.Մի վանդակում գրեք թիվը, եթե երեխան 3 տարեկան է, թիվը նկարեք
ձողերի տեսքով:
3.Երկրորդ վանդակում նկարեք որևէ միրգ /կամ բանջարեղեն/ մինչև 6 հատ:
Օրինակ՝ մեր դոմինոյի
մի քարտը կարող է ունենալ այսպիսի տեսք՝
4.Օգտագործելով 0-6
թվերը պատրաստել այդպիսի 28 քարտ / կարելի
է նաև քիչ պատրաստել/:
5.Բաժանել քարտերը հավասար երեխաների միջև: Խաղը սկսում ենք հերթով:
6.Առաջին քարտը դնելուց հետո, այն երեխան է շարունակում ով ունի
այդ քարտի թիվը և դնում է քարտի կողքին :
Այստեղ ցույց է տրված խաղի ընթացքը՝
7.Հաղթում է նա, ում քարտերը առաջինն են վերջանում:
Այս խաղը փորձարկել ենք մանկապարտեզներում, 3 տարեկան երեխաները դժվարացան խաղալ, նրանց ավելի
շատ դուր եկավ պատրաստաման ընթացքը, կտրելը և գունավորելը:Խաղը ավելի հետաքրքիր անցավ,
երբ խաղաքարտի մի վանդակում միրգ էր նկարված,
իսկ մյուսում կենդանի:
Տես այստեղ՝
բ/Լոտո խաղալով՝ սովորում են հաշվել, համեմատել, խումբ
կազմել, թվանիշեր մտապահել
Երեխայի համար շատ հետաքրքիր և օգտակար կլինի սովորել թվերը լոտո խաղալով: Այս խաղը կարող են խաղալ 2-ից 5 տարեկան
երեխաները:Խաղի պատրաստման ընթացքը. պատրաստեք թղթից 10 շրջան յուրաքանչյուր երեխայի համար /կարող եք վերցնել10 հատ ֆիշկա/ գրեք 1-10 թվերը շրջանի մի կողմում, այնուհետև շրջեք:Այնուհետև նկարեք այսպիսի
պատկերազարդ լոտոյի քարտ
ինչպես ցույց
է տրված այս նկարում: Խաղը սկսում ենք հերթով, առաջին
երեխան շրջում է իր առջև դրված որևէ շրջան,
այնուհետև փնտրում է քարտի վրա համապատասխան նկարը, շրջանը դնում է վրան, հաղթում է
նա, ով առաջինը կլրացնի քարտի որևէ սյունակ:
Խաղին կարող են մասնակցել երկու կամ ավել երեխաներ:
Այս խաղը փորձարկել ենք մանկապարտեզներում: Խաղն անցավ շատ հետաքրքիր, բայց ավելի հետաքրրքացավ, երբ նրանք սկսեցին քարտի նկարները փոխել իրենց ուզած նկարներով, օրինակ՝ տղաները քարտերի նկարներիը փոխարինեցին մեքենաներով, իսկ աղջիկները՝ ծաղիկներով:Փորձարկումները տես այստեղ՝
գ/Հաշվի՛ր , ինքդ քեզ
Օրինակ՝ հարցրեք երեխային՝ քանի՞ ձեռք ունես
Քանի ոտք ունես?
Քանի ականջ ունես......այսպես
կարելի է շարունակել այս շարքը:
2
. ա/ խաղեր ժամանակի վերաբերյալ
ա/ Երեխայի առջև մեկ բաժակ ջուր դրեք, դրա
մեջ գցեք շաքարի կտոր և սպասեք այնքան մինչև ջուրը կլինի համասեռ, այնուհետև այն
խառնեք:
Ապա հարցրեք. "Ի՞նչ եղավ շաքարը, անհետացավ
բաժակից, թե դեռ բաժակում է":
Այս խաղը շատ հեշտ էր,
թե՛ մեծերը, թե՛ փոքրերը ճիշտ գուշակեցին,
բոլորը ասացին, որ շաքարը հալվեց, իսկ երեխաներից մեկն էլ ավելացրեց, որ աղն էլ է շաքարավազի նման, շուտ անհետանում է:
բ <<Կենդանի շաբաթ>> խաղ
Օրինակ՝ շաբաթվա օրերը կարելի է սովորել
այսպես.
Բացատրեք, որ շաբաթվա ամեն օրն ունի իր անունը:
Որպեսզի, երեխաները ավելի լավ հիշեն շաբաթվա օրերի անունները, կարող եք դրանք
առանձնացնել գույներով: Երեխաներին
ասացեք, որ շաբաթվա օրերն իրենց անուններն ունեն, դրանք
հերթով են, որ օրն էլ կարելի է հաշվել, երկուշաբթին` առաջին օրը, երեքշաբթին`
երկրորդ օրը, չորեքշաբթին` շաբաթվա կեսը,
հինգշաբթին` չորրորդ օրը, ուրբաթը` հինգերորդ:
Երեխաները հաճույքով խաղացին կենդանի շաբաթ խաղը. Խաղի համար կանչում եք
գրատախտակի մոտ երեխաներ, նրանց հաշվում եք հերթականությամբ, տալիս եք նրանց
տարբեր գույների շրջանակներ, շաբաթվա օրերի անուններով: Երեխաները կանգնում են
շաբաթվա օրերի հերթականությամբ: Օրինակ` առաջին երեխան դեղին շրջանակը ձեռքին,
ցույց է տալիս շաբաթվա առաջին օրը` երկուշաբթին, և այդպես շարունակ:
3. խաղեր տարածության մեջ կողմնորոշվելու վերաբերյալ
ա/Խաղը խաղալու համար երեխան պետք է ծանոթ լինի հորիզոնական,ուղղահայաց
և անկյունագծային ուղիղներ հասկացություններին: Այս խաղը նպաստում
է երեխայի ուշադրությանը և այդ հասկացությունների ամրապնդմանը:խաղավարը ասում է այս երեք բառերից մեկը՝ հորիզոնական,ուղղահայաց,անկյունագիծ,իսկ
երեխան ցույց է տալիս ձեռքերով,խաղավարը նույնպես ցույց է տալիս
ձեռքերով և դիտավորյալ շփոթեցնում երեխաներին, այսինքն,ասում է հորիզոնական,բայց ցույց է տալիս ուղղահայաց
Այս խաղը մեր փորձարկած խաղերից ամենածիծաղելին էր, երեխաները անընդհատ
շփոթվում էին, բայց երբ իրենք սկսեին խաղն անցկանել, ավելր ուշադիր եղան, և խաղն ավելի
լավ անցավ:
Բ/ Երբ երեխան դեռ կարդալ չգիտի, ապա կարելի է խաղալ այսպիսի խաղ:
Սենյակի յուրաքանչյուր առարկա նշանակում ենք որևէ նշանով, որը նման լինի առարկայի ձևին: Օրինակ`բազմոցը դեղին ուղղանկյունի, աթոռը՝ սև քառակուսի, սեղանը՝ կապույտ շրջան և այլն: Այնուհետև երեխային տալիս եք առաջին նշանը, որում, օրինակ, պատկերված է աթոռի նշանը, երեխան վազում է աթոռի մոտ և այնտեղ փնտրում հաջորդ նշանը, այնուհետև գտնելով բազմոցի նշանը՝ վազում է դեպի բազմոցը ու այնտեղ գտնում սեղանի նշանը և այսպես շարունակ: Խաղի վերջում նա գտնում է կա՛մ իր խաղալիքը, կա՛մ կոնֆետը:Կարելի է հորինել շատ-շատ տարբեր նշաններ թեյնիկի, հացամանի, կոշիկի, թավայի, գորգի համար, ամեն ինչ կարող եք կոդավորել: Պարզապես խաղից առաջ երեխայի հետ պայմանավորվեք, թե որ առարկան ինչպիսի նշան ունի: Եթե երեխան մեծ է, ապա խաղից առաջ, երբ դուք նկարում եք նշանները, նա կարող է կռահել, թե որ նշանը ինչ է նշանակում: Միանգամից չասե՛ք, այլ հարցրե՛ք «նայի՛ր, սա կլոր է, ի՞նչն է սենյակում կլոր» կամ «նայի՛ր, նրանից գոլորշի է բարձրանում, ի՞նչ ես կարծում, տանը ինչի՞ց կարող է գոլորշի բարձրանալ»:
Դեռ չենք փորձարկել:
4.խաղեր երկրաչափական պատկերներով
Տե՛ս այստեղ.
Օրինակ. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tL8uIaJrywc
Սիրում եք երեխաներին` խաղացեք նրա հետ, խաղացեք անկեղծ և դա կլինի ձեր ամենամեծ նվերը նրանց համար: Մեծահասակները ոչ թե պետք է բավարարեն երեխաների բոլոր պահանջները, այլև դնեն նրան այնպիսի իրադրության մեջ, որ ինքը որոնի և գտնի իր պահանջմունքները բավարարելու միջոցներ:
Օրինակ. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tL8uIaJrywc
Սիրում եք երեխաներին` խաղացեք նրա հետ, խաղացեք անկեղծ և դա կլինի ձեր ամենամեծ նվերը նրանց համար: Մեծահասակները ոչ թե պետք է բավարարեն երեխաների բոլոր պահանջները, այլև դնեն նրան այնպիսի իրադրության մեջ, որ ինքը որոնի և գտնի իր պահանջմունքները բավարարելու միջոցներ:
<<Մանկավարժական արվեստը, հրահրելու արվեստ է>>:
Ա. Դիստերվեգ
Комментариев нет:
Отправить комментарий